Cook megyei Önkéntes Tűzoltóság
I. cikkely: A Megyei Tűzoltóság szervezeti felépítése és feladatai
A tűzoltóság a tűzoltási és műszaki mentési közszolgáltatás, valamint a tűzvédelmi szakigazgatási feladatok ellátására létrehozott és fenntartott szervezetrendszer. A tűzoltóság fogalom gyűjtőfogalom, több szervet foglal magában.
A tűzoltóság szervei közé tartoznak:
• a hivatásos tűzoltóság, (állami) és a tűzoltó őrs)
• az önkormányzati tűzoltóság, (önkéntes)
• a létesítményi tűzoltóság.
Hivatásos tűzoltóság: tűzoltási és műszaki mentési, tűzmegelőzési feladatok elvégzésére létrehozott, önálló működési területtel rendelkező hivatásos tűzoltóság.
Tűzoltóőrs (tűzőrség): a hivatásos tűzoltóság elsődleges tűzoltási és műszaki mentési, tűzmegelőzési feladatok elvégzésére létrehozott szervezeti egysége.
Önkormányzati tűzoltóság: tűzoltási és műszaki mentési feladatok elvégzésére létrehozott, önálló működési területtel nem rendelkező önkéntes tűzoltóság.
Létesítményi tűzoltóság: tűzoltási és műszaki mentési feladatok elvégzésére, gazdálkodó szervezet által létrehozott, önálló működési területtel nem rendelkező tűzoltóság.
Tűzoltó Egyesületek: Közvetlenül nem tartoznak a tűzoltóság fogalomkörébe, a tűzvédelem ellátására alakult települési önvédelmi szervezet. A tűzoltó egyesület a székhely szerinti településen tűzoltási, műszaki mentési feladatokban közreműködő társadalmi szervezet.
I./1.§: A hivatásos tűzoltóságok, az önkormányzati és a létesítményi tűzoltóságok a tűzvédelmi és műszaki mentési feladataik ellátása során kötelesek egymással együttműködni.
II. cikkely: Az önkormányzati tűzoltóság
A szervezet fő ismérvei:
• az önkormányzati tűzoltóságot a települési önkormányzatok, önkormányzati társulások és a tűzoltó egyesületek közösen, vagy az önkormányzatok, illetve társulásaik önállóan alapítják,
• működési formája köztestület,
• a hivatásos tűzoltósággal kötött együttműködési megállapodás alapján,
• a hivatásos tűzoltóság szakmai iránymutatásával működik,
• tűzoltási és műszaki mentési célokra folyamatosan igénybe vehető készenléti szolgálatot lát el,
• vonulási területe a létrehozó önkormányzatok közigazgatási területe.
II./1.§: A tűzoltóparancsnokot a megyei tanács nevezi ki, a megyei katasztrófavédelmi igazgató egyetértésével.
II./2.§: Az önkormányzati tűzoltóság tagjai:
Önkormányzati tűzoltó az a cselekvőképes személy lehet, aki a foglalkozás egészségügyi szolgálat vizsgálata alapján egészségileg alkalmas a tűzoltói szolgálatra, és rendelkezik a beosztásához szükséges szakmai ismeretekkel. Az önkormányzati tűzoltóság tűzoltó szakmai feladatait a főfoglalkozású és a nem főfoglalkozású (önkéntes) tűzoltók látják el. Főfoglalkozású tűzoltó a tűzoltó szakmai feladatok ellátását végző személy lehet, aki az önkormányzati tűzoltósággal munkaviszonyban áll, a nem főfoglalkozású (önkéntes) tűzoltó a tűzoltó szakmai feladatokat az önkormányzati tűzoltósággal egyéb, nem munkaviszony alapján látja el. Az önkéntes jogviszonyban álló önkormányzati tűzoltó a szakmai feladatait az önkormányzati tűzoltósággal létrejött írásos megállapodás alapján végzi. A megállapodás tartalmi követelményeit a kormányrendelet tartalmazza.
II./3.§: Az önkormányzati tűzoltó éves egészségügyi alkalmassági felülvizsgálaton köteles részt venni, amelynek térítési díját az önkormányzati tűzoltóság viseli.
II./4.§: Az önkormányzati tűzoltónak a tűzoltás, műszaki mentés, az ezekre való felkészítés és a rendkívüli készenléti szolgálat időtartamára a munkahelyén történt munkavégzési kötelezettség alóli felmentés miatt kiesett jövedelmét az igénybevevő téríti meg.
II./5.§: A tűzoltói feladat ellátására igénybe vett önkormányzati tűzoltó élelmezéséről és elszállásolásáról, valamint a felmerült szükségszerű és indokolt költségeinek megtérítéséről az igénybe vevő köteles gondoskodni.
II./6.§: Az önkormányzati önkéntes tűzoltó kiesett jövedelme, illetve az általa elszenvedett kár megtérítésére, illetőleg kártalanítására, ha az igénybevétel: a székhely szerinti vagy az alapító önkormányzati társulás településeinek közigazgatási határain belül (vonulási területén) történt, akkor a székhely szerinti települési önkormányzat, ha a vonulási területén kívül történt, akkor a megyei központi forrásból történik annak finanszírozása a megyei tanács egyetértésével.
II./6.§: A készenlétet ellátó önkormányzati tűzoltó részben mentesíthető a helyi adó megfizetése alól, maximum 50 %-ban.
II./7.§: Az önkormányzati tűzoltó, valamint a tűzoltó egyesület tagja a ruházati és öltözködési szabályzatnak megfelelő egyenruha viselésére jogosult. A viselt egyenruha a Ciron Nemzeti Hadsereg, a rendvédelmi szervek vagy más hatóság tagjainak egyenruhájához való hasonlósága miatt megtévesztésre nem lehet alkalmas. Az önkormányzati tűzoltó, valamint az önkéntes tűzoltó egyesület tagja a hatósági jellegre utaló, megtévesztésre alkalmas egyéb jelzést vagy címet, rangjelzést nem használhat.
II./8.§: Az önkormányzati tűzoltó és az önkéntes tűzoltó egyesület tagja részére – a képesítési követelmények megszerzését követően – a hivatásos megyei katasztrófavédelmi szerv központi szerve egységes igazolványt ad ki, amit nyilvántartási számmal azonosít.
II./9.§: Az önkormányzati tűzoltói feladatokat ellátókra a tűzoltóság fenntartója köteles élet és baleset biztosítást kötni.
III. cikkely: Az önkormányzati tűzoltóság a tűzoltási és műszaki mentési tevékenysége:
toborozza és szervezi a vonulási területén a tűzoltói szolgálatra jelentkezőket, valamint gondoskodik azok szakmai felkészítéséről, továbbképzéséről,
• folyamatosan gondoskodik a tűzoltási és műszaki mentési feladatok ellátására szervezett erő és eszközállomány riaszthatóságáról,
• gondoskodik szakfelszereléseinek és egyéni védőeszközeinek karbantartásáról, jogszabályokban előírtak szerinti felülvizsgálatáról,
• jogszabályban meghatározott éves továbbképzési tervet készít, melyet egyetértés céljából megküld az illetékes hivatásos tűzoltóságnak, és gondoskodik az állomány továbbképzéséről,
• támogatást nyújthat a vele együttműködési megállapodást kötő tűzoltó egyesületnek.
gondoskodik a beavatkozásban részt vevő állomány rendszeresített egyéni védőeszközökkel történő ellátásáról,
• utasítására kivonul a vonulási területén kívül keletkezett tűz oltására, műszaki mentésre,
• jelenti a vonulási területén keletkezett tűzesetet, káresetet, az általa eloltott, valamint a más által eloltott és hozzá bejelentett tűzesetet az illetékes hivatásos tűzoltóság ügyeletére, és eleget tesz egyéb jelentési kötelezettségének,
• a megyei tűzoltóparancsnok vagy az önkormányzati tűzoltóság alapítójának rendelkezése alapján rendkívüli készenléti szolgálatot lát el, amelynek költségeiről az elrendelő gondoskodik,
• tűzvédelmi hiányosság észlelése esetén – különös tekintettel a tűzoltás alapvető feltételeiben észlelt hiányosságra – azt haladéktalanul jelzi az illetékes hivatásos tűzoltóságnak,
• részt vesz a lakosság tűzvédelmi felvilágosításában, a tűzvédelmi propagandában
IV. Cikkely. Az önkormányzati tűzoltóság vonulási területe, technikai felszerelése:
IV./1.§: Az önkormányzati tűzoltóság vonulási területe úgy kerül meghatározásra, hogy a vonulási területhez tartozó település közigazgatási határának legtávolabbi pontjára a riasztott tűzoltóság előírt erői és eszközei, (legfeljebb 40 mérföld/h átlagsebességgel számolva) a jelzés vételétől számítva legfeljebb 25 percen belül elsőnek érkezzenek ki.
IV./2.§: Abban az esetben, ha a település közigazgatási határának legtávolabbi pontját az önkormányzati tűzoltóság 25 percen túl éri el, de a kiérkezési ideje rövidebb, 8 mint a hivatásos tűzoltóságé, akkor az adott település a hamarabb érkező önkormányzati tűzoltóság vonulási területéhez csatolható.
IV./3.§: Az önkormányzati tűzoltóság folyamatos ügyeleti szolgálatot tart fenn, amely során olyan létszámú önkormányzati tűzoltó folyamatos riaszthatóságáról gondoskodik, hogy a számára előírt tűzoltó eszközöket és szakfelszereléseket működtetni tudja. Az önkormányzati tűzoltóság napi vonultatható létszáma legalább négy fő.
IV./4.§: Az önkormányzati tűzoltóságnak a tűzesethez, műszaki mentéshez a készenlétben tartott gépjárműivel és az arra beosztott legalább 4 fős létszámmal, valamint tűzoltás vezetésére jogosult személlyel, a riasztástól számított 8 percen belül (normaidő) meg kell kezdenie a kivonulást.
IV./5.§: A tűzoltóságnak legalább egy 2000 liter oltóvíz szállítására alkalmas gépjárműfecskendőt és egy 2000 liter oltóvíz szállítására alkalmas tartalék gépjárműfecskendőt kell készenlétben tartani, fűthető szertárban. Az önkormányzati tűzoltóság a gépjárművén csak az önkormányzati tűzoltóság feliratot helyezheti el, a tűzoltóság bejegyzett elnevezésével.
IV./6.§: Az önkormányzati tűzoltóság elhelyezésére szolgáló létesítménynek (tűzoltó laktanyának) rendelkeznie kell:
V. cikkely: Képzés
V./1.§: Az önkormányzati tűzoltóság tagjainak továbbképzését a tűzoltó parancsnok tervezi és szervezi. A parancsnok minden tárgyévet megelőző év december 10. napjáig éves továbbképzési tervet készít, mely tartalmaz elméleti és gyakorlati foglalkozásokat. A továbbképzési terv havonta legalább egy, a vonulási terület sajátosságaihoz igazodó 45 perces foglalkozást tartalmaz.
V./2.§: Az önkormányzati tűzoltóság az utánpótlás nevelése céljából 8–13 éves korig gyermek, 14–18 év közötti fiatalokból ifjúsági tűzoltó rajokat alakíthat. A gyermek és ifjúsági korú tűzoltók létszáma azonban a szolgálatszervezésnél nem vehető figyelembe. A gyermek és ifjúsági tűzoltók tűzoltási és műszaki mentési tevékenységet nem végezhetnek.
VI. cikkely: Az önkormányzati tűzoltóság működésének finanszírozása
VI./1.§: Az önkormányzati tűzoltóság működési költségeit és működési feltételeit Cook megye az előirányzott forrásokban szereplő éves megyei költségvetésből finanszírozza.
VI./2.§: Az éves rendelkezésre álló támogatási összeg 5 millió $/év, de nem lehet több a mindenkori megyei előirányzati forrás 5 %-ánál.
VII. cikkely. Hatályba lépés
Jelen rendelet hatályba lép 1957. január elsejétől és annak visszavonásáig, módosításáig marad érvényben.
René West
Cook megye kormányzója